Aviație Noutăți

Istoria Aviatiei. Ganduri despre Zbor

Omenirea a fost întotdeauna fascinată de zbor astfel încât, de-a lungul celor două milenii de existență, progresul s-a realizat treptat și ireversibil. Istoria aviației își are originea în cele mai vechi obiecte zburătoare create de om, zmeele realizate prin anul 200 î.Hr. din dorința de a atinge cerul și de a merge dincolo de el. Fiecare epocă a avut parte de câte un geniu, astfel încât aviația a trecut prin mai multe etape. Amintim aici de mitul lui Icar, învățatul latin Aulus Gelliu, aspirația spre zbor a lui Leonardo Da Vinci în perioada renascentistă. Observațiile asupra atmosferei au condus în secolul al XVII-lea și al XIX-lea la realizarea baloanelor cu hidrogen. Având la bază dinamica fluidelor și legile lui Newton, ia naștere aerodinamica modernă.

Cuvântul aviație, a fost introdus, în 1863, de către francezul Guillaume Joseph Gabriel de La Landelle (1812-1886), precursor în acest domeniu, în lucrarea „Aviation ou Navigation aérienne”. Abia la începutul secolului XX, experimentele și realizările din domeniul aviatic au dovedit că este posibilă construirea unui aparat de zbor mai greu decât aerul. Astfel, pe data de 18 martie 1906, Traian Vuia reușește primul zbor autopropulsat cu un aparat de zbor mai greu decât aerul (avionul Vuia 1) ca mai tărziu, Aurel Vlaicu să fie inventatorul a unui avion sub forma mai multor modele (Vlaicu I, Vlaicu II) câștigând în 1912 cinci premii memorabile la un miting aerian din Aspern, Austria. Traian Vuia și Henri Coandă au determinat nașterea aviației românești simultan cu cea mondială. Henri Coandă, realizează în 1910 primul avion cu propulsie reactivă, avion cu reacție, (Efectul Coandă).  De atunci și până în prezent industria aerospațială a cunoscut un progres cu o rezonanață deosebită în ceea ce privește aparatura de specialitate, infrastructura aeroportuară și construcția de aeronave. Palmaresul este impresionant. De la cele mai performante avioane, drone cu energie solară, rachete, navete spațiale până la aeronave fără pilot sau  cu pilot automat sau mai nou, taxiul zburător marca Airbus.

În concluzie progresul, tehnologia aviației a cucerit spațiul aerian cu viteza luminii asigurându-ne deplasarea de pe un continent pe altul într-un timp extrem de scurt  și în deplină siguranță. După scop și destinație aviația a dezvoltat mai multe ramuri cum ar fi: aviația civilă de transport pasageri și marfă, aviația sportivă care are ca scop formarea piloților sportivi și a parașutiștilor, precum și dezvoltarea activităților de aeromodelism.Aviația utilitară realizează misiuni de transport în domeniul sanitar ,turistic sau prestează lucrări de tratamente chimice în agricultură ,silvicultură. O altă categorie o reprezintă aviația militară – a  florțelor armate destinată acțiunilor de luptă în colaborare cu trupele de uscat, marina militară și alte forțe militare. Indiferent de categorie, utilitate aviația este organizată, reglementată  condusă atât pe plan național de o autoritate, în România – Autoritatea Aeronautică Civilă Română dar și la nivel internațional de organizații specifice, în Europa EASA – European Aviațion Safety Agency  și la nivel internațional  International Air Transport Association – IATA.

Aceste instituții administrează domeniul aviației în condiții de maximă  siguranță, se ocupă de armonizarea reglementărilor și certificarea aeronavelor, elaborează  norme tehnice, aprobă proiectarea, fabricarea și întreținerea produselor aeronautice precum și buna funcționare a tuturor departamentelor: direcția executivă, a strategiilor de siguranță, precum și a standardelor de zbor. Aviația a fost, este și va rămâne un factor determinant în progresul de dezvoltare, culturalizare și civilizație în contextul european, internațional. Cel mai frumos jurnal este acela pe care îl scrii cu propriile stări emoționale, trăiri, sentimente. Nu ai cum să înțelegi până nu simți pe propria piele, adrenalina primei decolări, aterizări, frumusețea cerului  infinit de albastru, splendoarea norilor așezați parcă să decoreze pufoșenia înălțimilor, muzica delfinului care înoată nestingherit printre culoarele aeriene marcate într-un fel sau altul, de către controlorii de trafic aerian. Toate sunt minuni modelate cu o înțelepciune mai presus de fire, pricepere, măiestrie, răbdare, știință și mai ales dragoste.Vrând să ne amintească  ce este perfecțiunea, creatorul ne-a dăruit două aripi formate din trupu și suflet. Și uite așa acest suflet temerar, plin de vise, curaj și  aspirații călătorește prin această lume, de la un capăt la celălalt fără să știe ce îl așteaptă măine, cu speranța că o nouă zi poate fi un nou început sau ultima clipă a unui univers unic.

Ce este zborul, dar timpul, dar sufletul omenesc?

Cu siguranță sunt printre cele mai frumoase lucruri create de Dumnezeu, de o complexitate aparte,  fascinând omenirea încă de la începuturile ei. Drept urmare mulți au încercat să descopere cum funcționează mașinăria timpului, să descopere tainele zborului, să înțeleagă dragostea. O mașnărie a timpului nu cred că a fost încă inventată, iubirea cred că este o experiență personală iar zborul a fost descoperit și perfecționat de oameni care au ramas în istorie, animați de pasiunea pentru zbor. Oare de ce ți se taie respirația atunci când zbori printre nori și atingi cupola transparentă a cerului infinit de albastru? Ce este atat de minunat atunci când te cufunzi în valuri de spumă sau înghețată

Oare Pământul nu are frumusețea și farmecul lui…Cu siguranță că da …însă cerul este special, zborul este ceva rupt din îndeletnicirile inginerului celest, cel care a inspirat generațiile extrem de curajoase cu aspirații înalte, absolute, dornice să își depășească propria limită sau neștiința secolului prezent, ascensiunea spre un viitor mai sigur, palpabil, să creeze conexiuni , să apropie  oameni, culturi, obiceiuri de pe continente diferite. A zbura cu avionul înseamnă de fiecare dată o experiență unică, o vocație pe care ți-o asumi deliberat, în cazul în care ești însoțitor de bord, și mai este ceva :  un zâmbet, o emoție, ceva în care te  identifici pe deplin, în mod natural, firesc, ca o a doua natură, păstrând mereu esența aceleiași pasiuni.

Pentru mine zborul este un miracol, de fiecare dată unic, diferit, fascinant. Este un salt uriaș cu viteza unui înger aflat în plimbarea duminicală, sau a unui delfin ce înoată bucuros în valurile oceanului din înalțimi, un fluture care plutește zglobiu și fericit în paradisul cel mai rarefiat. De cele mai multe ori identific zborul cu o muzică clasică sau o orchestră în care fiecare membru își cunoște, studiază partitura cu mult timp înainte, știe, este conștient de rolul pe care îl are.

Capitanul este dirijorul care dă tonul simfoniei, este un fenomen care îți taie respirația, te face să te  îndrăgostești chiar de la prima decolare, ceva care te umple de uimire și libertate. Viteza și altitudinea de croazieră te lasă să guști și să admiri  prăjiturile pufoase așezate de jur-împrejurul fuselajului, cât îți cuprinde privirea prin ferestrele  cochete, semiovale. Dincolo de nori totul este fascinant.

Imensitatea albastrului de safir te copleșește din toate punctele cardinale. De la prima oră a dimineții, soarele abia răsarit se scaldă într-un orizont de  culoare rogvaivă, ca mai apoi surprinzător, să ne îmbete cu frumusețea lui orbitoare. La înălțime ești privilegiat să observi toate etapele prin care natura se transfigurează, se descoperă. Cu soarele pe aripi și cu norii pe sub nas, pasărea măiastră zboară lin aproape de alt astru.

Se luptă cu vântul, taie valurile învolburate, risipește ceața cu eleganța fusiformă, înghite cu poftă spuma albă de lapte, și în cele din urmă, folosindu-se de inteligența umană, legată la ochii, zi și noapte, străbate sute de mii de km, ghidată de o tehnologie performantă (satelit, radar, GPS),  ne aduce pe toți în deplină siguranță, la starea de unde am decolat, și anume  – cu picioarele pe pământ.

Poate acest lucru vi se pare banal într-o lume în care zborul nu mai reprezintă un lux sau o curiozitate prea mare, însă vă asigur că nu este așa. Responsabilitatea sutelor de vieți pe care le inviți la o plimbare în înaltul cerului, presupune ani mulți de pregătire și niște abilități, aptitudini ieșite din comun.

După fiecare cursă finalizată cu bine, eram conștientă cât este de important să spui un ,,MULȚUMESC din toată inima”, atât divinului cât și factorului uman, pentru viața mea și a celor care s-au aventurat în această călătorie. Timpul trecea în zbor, se scurgea precum nisipul într-o clepsidră, uneori mai greu, alteori mai repede. Aveam o singură unitate de măsură – scurgerea soarelui printre cele mai înalte vărfuri muntoase.

Escală la poarta cerului

Aviația este o dragoste care debutează chiar de la primul zbor, este o muzică pe care  o fredonezi cu plăcere, este o carte extrem de interesantă pe care  o citești fără să te plictisești și o redescoperi de fiecare dată altfel, mai frumoasă, mai fascinantă, este o emoție pe care trebuie să o tăiești cu o bucurie unică.

Zborul și poezia sunt destinații sigure de o frumusețe rară. Este libertatea omului contemporan însetat după fericire. Fiecare decolare presupune alți pasageri, alte priorități, temeri pentru cei care nu sunt încă familiarizați cu zborul sau pur și simpu normalitate pentru cei cunoscători.

Nu ai de unde să știi dacă X sau Y zboară pentru prima dată,  este în vacanță sau în interes de serviciu, își vizitează rudele, familia sau prietenii. Meseria de însoțitor de bord îți pune la încercare intuiția, răbdarea, capacitatea de a înțelege și de a anticipa nevoile pasagerului. Așa că răbdarea și profesionalismul trebuie să facă parte din conduita însoțitorului de bord.

 Noutăți din lumea aviației

Aviația a fost și este un domeniu fascinant, un domeniu în  continuă dezvoltare  chiar și în contextul pandemiei de COVID 19. Industria aviației a fost puternic afectată prin reducerea numărului de zboruri sau amânarea lor, numeroase companii care și-au redus drastic personalul navigant și numărul de aeronave, precum și activitățile desfășurate la sol în jurul aeroportului.

Cu toate acestea marii producători nu au fost lipsiți de motivație și astfel compania Airbus a lansat un concept nou de transport, posibil în viitorul apropiat, în orașele aglomerate, mai exact – taxiul zburător, un pas important  în schimbarea tehnologiilor super tehnologizate. Experimentul acestei drone reprezintă un pas important în schimbarea viitorului chiar dacă zborul nu a durat nici măcar un minut, va fi o soluție fiabilă în decongestionarea traficului urban.

Taxiul zburător – Airbus  A³, menținut în aer de opt propulsoare electrice, este proiectat în așa fel încât să transporte patru persoane, iar prima încercare de zbor a avut loc în orașul german Donauwoerth. Zburătorul electric are nevoie de foarte multă energie, mai ales la decolare și aterizare iar bateriile lui nu fac față momentan la sarcina  de consum. Oricum ar fi, ideea este ingenioasă, proiectul este suficient de îndrăzneț pentru a nu crede în el. Tehnologia avansează cu pași repezi spre un viitor extrem de comod, eficient dar cu siguranță factorul uman rămâne cel mai important aspect.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *