Cultură Mapamond

În jurul lumii – Undeva pe MAPAMOND

Stiluri arhitecturale exemplificate în clădirile orașelor Europene

Diversitatea, frumusețea nu are un standard unic, un șablon fix, încorsetat în anumite tipare. Din contră ea are o varietate de forme bazate pe diferite origini aspirații, așteptări sociale, culturale. Însă cel mai controversat subiect rămâne totuși factorul uman.
Oamenii sunt diferiți prin tot ceea ce au și tot ceea ce sunt, prin felul de a se manifesta în prezent și în viitor.


Alegerea unei meserii ține în primul rând de voință, conjunctură socială, cincumstanțe și de ce nu , șansa de a face exact 100% dedicat, implicat ceea ce simți că ți se potrivește. Sunt puțini oameni care știu exact ceea ce își doresc să facă dintotdeauna. Sau poate descoperă pe parcurs ce se maturizează. Schimbarea se produce atunci când te aștepți mai puțin. Sau poate când se întâmplă ceva care te motivează și îți schimbă traiectoria până la 180 de grade.


Eu m-am aventurat în lumea aviației atunci când am simțit să fac o schimbare radicală în viața mea, să ies din starea de confort și să îmi îndeplinesc visele. Mi-am dat seama că stilul meu de viață are nevoie de o adrenalină specială, internatională, de o deschidere spre nou, spre un orizont al cunoașterii multiculturale. Așa că mi-am întins aripile și am zburat. Am devenit însoțitor de bord.

Este adevărat, în acest domeniu ai mereu de învățat, de însușit legislații, proceduri, legi noi în concordantă cu reglementările internaționale. Este un domeniu în care trebuie să ții pasul cu noutățile și drepturile pe care le ai, cu ce ai voie și ce nu ai voie să faci sau, cum trebuie să contribui la bunul mers al zborului și la siguranța pasagerului. Singura cale spre succes este profesionalismul, deoarece aviația este domeniul care își desfășoară activitatea la înălțime, atât la propriu, cât și la figurat.


Curajul de a te înălța la cer și de a reveni cu picioarele pe pământ în aceeași zi sau peste câteva zile nu este de ignorat. Decolarea presupune să fi pregătit pentru orice: situații tensionate, de urgență, medicale sau tehnice, întârzieri, pasageri recalcitranți sau din contră mesaje de recunoștință, pasageri minunați, echipaj de Nota 10, etc.

Partea cea mai frumoasă este că zborul te poartă deasupra continentelor, a mărilor, oceanelor, deaspra dealurilor și a munților, deasupra celor mai impecabili nori, îți arată ceea ce doar în vise sperai să vezi.
Călătorind, îți dai seama cât de mică sau mare, divesificată sau dificilă este lumea în care trăim, te îmbogățești prin faptul că ajungi să cunoști câte puțin din fiecare cultură, tradiție, din obiceiurile oamenilor pe care îi înlâlnești.

Fiecare loc este unic în lume, fiecare oraș se diferențiază printr-un stil ahitectural aparte prin amprenta și parfumul specific secolului din care face parte și al influențelor culturale.
Continentul European poartă amprenta celor mai influente stiluri care și-au pus amprenta adânc pe chipul popoarelor. Este vorba despre minunata arhitectură a greciei antice și fastuosul imperiu roman.

Chiar dacă în vechime grecii au fost cuceriți de către romani din punct de vedere administrativ, teritorial, în ceea ce privește domeniul cultural, lucrurile au stat exact invers. Din punct de vedere cultural, romanii au fost dominați de cultura grecească, de unde au și preluat idealul: „Mens sana in corpore sano».
Daca vizitam Grecia este imposibil să nu ne îndrăgostim de arhitectura construită în piatră simplă, dar mai ales de statuile umane.Grecii au avut și au o pasiune ieșită din comun pentru calcar și marmură, materiale folosite la construirea coloanelor din templele lui Zeus, Olympia.

Acestea erau realizate din cilindri de piatră suprapuși, prinși unul de altul iar trunchiul coloanelor avea șanțuri săpate de-a lungul lor, numite caneluri. Spațiul interior cuprindea o încăpere centrală, numită cella sau naos, care adăpostea statuia zeității căreia îi era închinat templul.
În schimb romanii se distingeau prin arhitectura în piatră simplă, strictă, cupole semicirculare, ziduri solide, turnuri ample, arcade ( biserica din Koln, turnul din Pisa). Arhitectura gotică a fost puternic influențată de spiritul și omniprezența religioasă a evului mediu, recunoscându-se prin cupolele ascuțite și bine conturate, decorate cu sclupturi religioase: Notre-Dame de Reims, Strasbourg – Franța, Catedrala Burgos – Spania.

Reânvierea gândirii, a stilului din timpurile clasice a prins contur în perioada renascentistă, în frumoasa Italie, accentuându-se apoi în întreaga Europă. Stilul a urmărit înlocuirea treptată a turlelor gotice cu bolte clasice, cupole rotunde – Mănăstirea Jerónimos, Lisabona, Portugalia.
În schimb epoca baroc, plină de extravaganță, opulență prin expresivitate, de o consistență interioară-exterioară inundată de lumină, o găsim destul de interesantă în Palatul de la Versailles – Franța, Castelul Pommersfelden – Germania.


Despre stilul Rococo intens decorativ, ca o reacție la estetica barocă, se evidențiază prin culori jucăușe, deschise, prin lipsa simetriei cum ar fi palatul Ecaterina Pușkin, Rusia, palatul Esterháza Fertőd, Ungaria; Rezidența din Munich Germania, palatul Kinsky; Praga, Republica Cehă.
Sunt multe de spus și de povestit despre evoluția istoriei arhitecturale. Neoclasicsmul – se remarcă prin simplitate și eleganță, coloane masive proporționate perfect: Casa Albă din Washington DC, Muzeul Național Del Prado; Madrid, Spania, Arcul de Triumf; Paris, Franța, Catedrala din Vilnius; Lithuania, Palatul Parlamentului din București.

Le Belle Époque – o perioadă plină de optimism, pace și inovații culturale are ca subiect principal romantismul, un câștig de cauză în fața pragmatismului ridicat pe stâlpul raționalității: Strada Alberta; Riga, Letonia ,Casa Bedö Ház; Budapesta,Ungaria.


Art deco – stabilește o relație sensibilă între artă și funcționalitate: Cinematograful Le Grand Rex; Paris, Franța, Clădirea Altino Arantes; São Paulo, Brazilia, South Beach; Miami, Florida, Statele Unite.
Factorii culturali și evoluția societății în care trăim au reprezentat dintotdeauna un moment prielnic pentru a da naștere unui alt trend. De exemplu, stilul modern se remarcă prin forme cubice, cilindrice, acoperișuri plate, ferestre largi și forme asimetrice, direct responsabile de înlăturarea ornamentelor, devotându-se întru totul filozofiei arhitecturale minimaliste.


Acest stil îl găsim mai peste tot și cu precădere la Congresso Nacional do Brasil – Brazilia, Villa Dirickx; Bruxelles, Belgia.
Arhitectura postmodernă a apărut în jurul anilor 1945 și mai continuă și astăzi prin exemple concludente , Opera House din Sydney încadrându-se perfect într-un tipar postmodern pur: decorații puternice, forme organice, eclectice, ca o reacție împotriva modernismului care, se axa pe un design rigid în lipsa unui context cultural, reversul medaliei fiind un stil vesel, jucăuș plin de culoare și forme simbolice: Messeturm – Frankfurt, Germania, The Gherkin – Londra, Regatul Unit.

Palau de les Arts Reina Sofia din Valencia înfățișează neo-futurismul, un stil care abordeză în mod idealist construcțiile viitorului, îmbinând estetica ochiului cu funcționalitatea plăcută a mediului prin materiale inovatoare de constructie, soluții eco-sustenabile, reflectând cât se poate de clar preocupările umane ale societății actuale: Pierresvives; Montpellier, Franța, Burj Khalifa; Dubai, Emiratele Arabe Unite.
Și totuși în contemporaneitate există un stil asimetric care îți captează atenția. Este vorba despre deconstructivismul, haotic, fragmentat, care dă impresia că nu s-ar supune niciunei reguli.


Respinge total decorațiunile, manipulează aspectul structural după bunul plac și face apel la optică pentru a spori lipsa de logică din design. Pune accent mai degrabă pe forma abstractă a clădirii și mai puțin pe cum completează aceasta mediul înconjurător. Iregularitatea este ridicată la rang înalt, iar simetria depreciată în totalitate. Rezultatul surprinde, iese din anonimat, normalitate: Sala de Concerte Walt Disney din Los Angeles îi face cinste, Muzeul Guggenheim; Bilbao, Spania, muzeul Regall Ontario, Toronto, Canada, Muzeul Evreiesc; Berlin, Germania.
Toate aceste stiluri stau la baza unei evoluții culturale, naționale, economice.

Important este să le apreciem și să le recunoaștem atunci când călătorim oriunde în această lume. De cele mai multe ori frumusețea înseamnă diversitate, originalitate, fastuozitate.
Prin natura meseriei am avut ocazia să căloresc și să vizitez câteva orașe din Europa, timp în care am fost deosebit de încântată să le descopăr farmecul arhitectural, peisagistica locurilor brăzdate de timp și istorie, precum și felul oamenilor de a fi. Toate au fost și sunt interesante prin ceea ce au de oferit.


În ceea ce privește gastronomia avem de unde alege în funcție de gusturi. Cine nu a mâncat pastelele italine cu parmezan sau nu a degustat din sortimentele de branzeturi frantuzesti, celebrele salate grecești, sosuri tzatziki, souvlaki, gyros, iaurt grecesc, dolmathakia, cu siguranță nu poate spune că nu sunt bune.
Așa că, la Strasbourg m-am lasat cucerită de farmecul și eleganța franțuzească, în Stockholm am rămas surprinsă de arhitectura grandioasă, impunătoare specific țărilor Nordice. Locuind o perioadă de cateva luni în orașul Stuttgard am fost impresionată de viața economică-culturală, de arhitectură.


În toate locurile în care am fost viata și oamenii sunt diferiți, ceea ce nu este rău, din contră, mereu ai ceva nou de aflat, descoperit. Toate m-au fascinat, mi-au surprins curiozitatea: Vilnius capitala Lituaniei, orașul Bremen, Wiesbaden din Germania, Bregens în Austria, Santa Cruz de la Palma în Spania, Amsterdam în Olanda, Newcastle Upon Tyne, King’s Cross St Pancras, Liverpool, York în Regatul Unit , Stockholm în Suedia, Nice în Franța, Riga în Letonia.
Acestea sunt doar o mică parte din orașele în care am poposit, m-am bucurat de frumos, inedit, nou. Nu sunt multe dar pentru mine au însemnat experiențe unice care m-au îmbogățit sufletește.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *